بررسی الگوی جریان سیال درون کوره‌ی کراکینگ اولفین و تاثیر آن بر توزیع شار حرارتی بر روی کویل‌ها
کد مقاله : 1015-CEC1401
نویسندگان
مجید منصوری بروجنی، حمیدرضا نوروزی *
دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
چکیده مقاله
در این مقاله، عملکرد یک کوره‌ی کراکینگ اولفین از طریق شبیه‌سازی دینامیک سیالات محاسباتی مطالعه شده است. در این مطالعه تمرکز اصلی بر بررسی نحوه‌ی حرکت جریان گازهای حاصل از احتراق درون کوره و اثرات آن بر توزیع شار حرارتی بر روی کویل‌های کوره بوده است. در عملیات استاندارد کوره، سوخت بین برنرهای کف و دیواره‌ی کوره به صورت یکسان توزیع می‌شود تا شار ورودی به بخش بالایی و پایانی کویل‌ها تا بیشترین حد ممکن یکنواخت باشد. نتایج این شبیه‌سازی‌ها اما نشان داد که زمان ماند گازهای حاصل از احتراق خروجی از برنرهای دیواره‌ی کوره در بخش بالایی آن به طور چشم‌گیری از زمان ماند گازهای خروجی از برنرهای کف کوره در بخش پایینی آن کمتر است و در اثر آن، شار حرارتی ورودی به کویل‌ها در بخش پایینی کوره بیشتر است. با توجه به این موضوع، این شبیه‌سازی برای دو حالت توزیع سوخت بیشتر در برنرهای کف و دیواره تکرار شد و نتایج به دست آمده نشان داد که در حالت توزیع سوخت بیشتر در برنرهای دیواره، توزیع شار حرارتی یکنواخت‌تر شده و در حالت دیگر، کارایی کوره تا 1 درصد افزایش می‌یابد.
کلیدواژه ها
کوره‌ی اولفین، شبیه‌سازی دینامیک سیالات محاسباتی، احتراق، کارایی حرارتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی